T.C.
MİLLİ İRADE MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
ÖĞRENCİNİN STAJINI DEĞERLENDİRME ANKET RAPORU
ZAHİDE KIRKAĞAÇ
OCAK 2024
ŞANLIURFA
İçindekiler
Giriş
1. Problemin Tanımı
1.1. Araştırmanın Amacı
1.2. Yöntem
1.3. Evren ve Örneklem
1.4. Veri Toplama Araçları
1.5. Verilerin Toplanması
1.6. Veri Analizi
2. Bulgular
3. Sonuç ve Öneriler
Ek: Anket
Giriş
Okulumuz 2023-2024 Eğitim öğretim yılında 276 adet öğrenci ve 16 öğretmeniyle eğitim-öğretim hizmeti sunmaktadır. Okulumuzda sağlık hizmetleri alanı bulunmaktadır. Öğrencilere verdiğimiz hizmetin kalitesini arttırmak ve öğrencilerdeki yansımalarını görmeyi amaçlıyoruz. 2023/2024 Eğitim Öğretim yılında 147 öğrencimiz işletmelerde beceri eğitimi adı altında staja gitmektedirler. Öğrencilerimizin stajla ilgili fikirlerini ölçmek amacıyla yapmış olduğumuz araştırma bize öğrencilerin iş yerinde karşılaştıkları sorunları görmek konusunda ışık tutacaktır.
1. Problemin Tanımı
Öğrencilerimizin iş yerinde karşılaşmış oldukları veya karşılaşacakları sorunları belirlemek ve bu sorunlara çözüm önerileri sunabilmektir.
Araştırmanın Amacı
1 Gerçekleştirdiğimizstaj değerlendirme araştırmaları ile öğrencilerimizin iş ahlakı , iş disiplini, çalışma hayatında karşılaşılan güçlüklerle nasıl baş edebildikleri hakkında bilgi sahibi olmak onlara çözüm önerileri sunmak
2. Öğrenmeye değer kazandırmak amacıyla farklı öğrenme ortamları ve yöntemleri arasında bağlantı kurmak, bireysel ve çoklu öğrenme yollarını desteklemek için kapsamlı yeni yaklaşımları geliştirebiliriz.
1.2. Yöntem
Araştırmamızda kullandığımız yöntem nicel araştırma yöntemidir.
1.3. Evren ve Örneklem
Araştırmada kullanılan evren 1 öğrencimizdir. Örneklem ise gönüllü 90 öğrenciden oluşmaktadır.
1.4. Veri Toplama Araçları
Veri toplama aracı olarak kullandığımız araç, 2’li ve 5’li likert tipi ölçek kullanılarak hazırlanmış 25 sorudan oluşan anket uygulamasıdır.
1.5. Verilerin Toplanması
Basit Rastgele Örnekleme yöntemiyle seçtiğimiz 90 öğrencide uyguladığımız anketle veri toplama işlemini gerçekleştirmiş bulunmaktayız. Bu anketler öğretmenler aracılığıyla yapılmıştır. Öğretmenler anketle ilgili gerekli açıklamaları yaptıktan sonra öğrencilere dağıtarak araştırmanın yapılmasını sağlamıştır.
1.6. Veri Analizi
Verilerin analiz edilmesinde Excel programı aracılığıyla cevapların aritmetik ortalamaları alınarak sağlanmış, verinin sınıflandırılmasında ankette yapılan sınıflandırma kullanılmıştır. Bu sınıflandırma öğrencinin staj yerini değerlendirmesi ve stajın kişisel ve mesleki niteliklerine katkısı alt başlıklı iki bölümden 25 sorudan oluşmaktadır.
2. Bulgular
Yapılan araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre 2 temel alanın puanlamaları şu şekilde oluşmuştur:
Staj yerinin uygunluğu sağladığı olanaklar ve koordinatör öğretmenin öğrencileri takip etmesi ve bilgi ve iletişim araçlarını kullanma oranlarının değerlendirilmesi ve Stajın kişisel ve mesleki niteliklere katkısının değerlendirilmesi olarak iki ana başlıktan oluşmaktadır.
1. Stajyaptığınızkurumda/kuruluşta/işletmedesizinledüzenliolarakbir eğitim sorumlusu ilgileniyor mu? 95,31 2. Stajınızıstajiçeriğineuygunolaraksürdürüptamamlayabildinizmi? 95,31 3. Stajyaptığınızkurum/kuruluş/işletmetarafındansizebirücretödendimi? 92,19 4. Stajyaptığınızkurum/kuruluş/işletmesizeyemekolanağısağladımı? 50 5. Stajyaptığınızkurum/kuruluş/işletmesizeulaşımolanağısağladımı? 23,44 6. Stajyaptığınızkurumda dilek ve şikayetlerinizi ilgili kişilere rahatlıkla iletebiliyor musunuz? 87,50 7. 7.Okula ilettiğiniz dilek, öneri ve şikayetleriniz dikkate alınır 82,81 8. Stajyaptığınızkurumda/kuruluşta/işletmededisiplinlerarasıçalışmadagörevalmaimkanınızoldumu? 46,88 9. 9.Koordinatör öğretmen, işletmede staj yaptığınız kurumda sizi yerinde izler ve rehberlik eder. 100 10. 10.Okulda öğretim programları, öğretim materyalleri ve metotları işletmeleri destekleyecek ve geliştirecek şekilde hazırlanır. 90,63 11. 11.İşletmenizde staj yapan öğrenciler, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanırlar. 71,88 12. 12.Stajsüresiboyuncakarşılaştığınızönemlibirsorunvarmı? 13. Varsabelirtiniz . |
14. STAJINKİŞİSELVEMESLEKİNİTELİKLERİMEKATKISI |
15. 1. Amaç ve hedeflerimibelirleyebilmeme katkısı 70,65 |
16. 2. Zamanımıverimlikullanmave planlıçalışma özelliklerime katkısı76,77 |
17. 3. Çalışma isteğimigüçlendirmemekatkısı 79,35 |
18. 4. Öğrenme isteğimigüçlendirmemekatkısı 80,65 |
19. 5. Zayıfolduğumalanlarıbelirlememe katkısı 80,97 |
20. 6. Sorumlulukalma isteğime katkısı 91,29 |
21. 7. Görüşlerimibilgimisözlü ve yazılıaktarabilme becerime katkısı 78,06 |
22. 8. Takımiçindeçalışabilme becerilerime katkısı 75,48 |
23. 9. Farklımeslekidisiplinlerle ve/veya takımlarlaçalışabilme becerime katkısı 68,39 |
24. 10. Okulda öğrendiğimtemelbilgilerinikullanarakproblemleribelirleme ve çözme becerilerime katkısı 58,06
|
25.11.Sosyal açıdan 69,03
26.12. etik açıdan 68,06
3. Sonuç
Ulaştığımız bilgiler ışığında öğrencilerimizin en önemli ihtiyaçlarının stajın kişisel ve mesleki niteliklerine katkı sağladığını düşünmeleri, özellikle problem çözme ve yeteneklerini geliştirmede, sorumluluk alma isteğine katkısının en yüksek seviyede olduğu tespit edilmiştir. Koordinatör öğretmenlerin rehberlik konusunda iyi olduğu %100 tespit edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre yemek ulaşım vs. temel ihtiyaçların karşılanmadığı, değişik alanlarda çalışma imkanlarının bulunmadığı tespit edilmiştir. Planlama aşamasında dikkate alınması gerekenler; öğrencileri işyerlerinin tespiti sırasında alanlarına ve kendilerini daha çok geliştirebilecekleri, yemek , ulaşım gibi ihtiyaçlarının göz önünde bulundurulması gerekmektedir. Ayrıca öğrencilerin stajın kişisel gelişimlerine katkıları konusunda daha bilgilendirilmesi sağlanmalıdır.